You are currently viewing Jak pozycjonować sklep internetowy?

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Od czego musisz zacząć chcąc promować swój sklep internetowy na popularne frazy jak np. „odzież damska”? 

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Przede wszystkim powinieneś znaleźć frazy kluczowe które są mniej konkurencyjne, mniej oczywiste.

Zanim zaczniesz dobierać słowa kluczowe, zabierz się za audyt strony! 

Poniżej kilka najważniejszych elementów bez których nie powinieneś zaczynać pozycjonowania swojego sklepu internetowego.

pozycjonowanie sklepu internetowego

1. Audyt sklepu internetowego

Jak przeprowadzić audyt twojego sklepu internetowego?

  1. Google Search Console – Każda strona internetowa powinna mieć stworzoną mapę strony w pliku XML. I dodaną do GSC (Google Search Console). Dzięki temu możemy sprawdzać podstawowe błędy związane z indeksowaniem naszej strony, linki prowadzące do niej. A także zrzekać się linków prowadzących do naszej domeny i wysyłać prośby o szybsze zaindeksowanie nowych podstron przez Google.

2. Wersja mobilna strony i szybkość ładowania – Coraz więcej osób korzysta ze sklepów internetowych głownie przy pomocy swojego smartfona, dlatego twój sklep musi być dostosowany pod takie urządzenia, nie tylko pod względem dostosowania szablonu strony. Ale także pod względem jej szybkości ładowania na wolniejszych smartfonach.

3. Treści – Wszystkie treści na twojej stronie mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania twojego sklepu internetowego. Wszystkie treści muszą być unikalne dla każdego z produktów, przyjazne dla użytkownika i nasycone słowami kluczowymi.

4. Linki – Zawsze należy pamiętać o zdobywaniu linków do swojej strony, bez nich pozycjonowanie naszego sklepu internetowego może okazać się bardzo trudne. 

5. Adresy podstron – Pamiętaj, że adresy podstron powinny być krótkie, treściwe, skorelowane z tym, czego dana podstrona dotyczy. Krótko mówiąc – mają być przyjazne zarówno dla wyszukiwarki, robotów, jak i użytkownika.

6. Słowa kluczowe – dobór słów kluczowych jest ważny nie tylko pod względem trudności(konkurencyjności) bo z tym możemy poradzić sobie używając long tail(długiego ogona). Ale przede wszystkim dlatego aby użytkownik wpisujący je w wyszukiwarkę miał na celu wyszukanie dokładnie tego co chcemy mu sprzedać. Przykład: mamy sklep z odzieżą dla myśliwych a korzystamy w opisach produktów z fraz typu „spodnie”, „buty”. Wtedy mimo że możemy wyświetlić się setkom tysięcy użytkowników, mogą wchodzić na naszą stronę, ale szukając butów do biegania czy do piłki nożnej, i ostatecznie wychodząc z naszego sklepu nie kupując nic.

2. Dobór słów kluczowych

Jak dobierać słowa kluczowe aby pozycjonować twój sklep internetowy?

Sklep internetowy potrzebuje zmapowania słów kluczowych, dodatkowo podzielonych na słowa kluczowe kategorii i słowa kluczowe dla produktów.

słowa kluczowe
Przykładowa tabelka słów kluczowych

Najprostszym  i w dodatku darmowym narzędziem do planowania słów kluczowych jest google keyword planner. 

Wybieramy słowa które nas interesują, dodajemy naszą witrynę aby google użył jej jako filtra i po naciśnięciu przycisku zobacz wyniki, otrzymamy propozycje słów kluczowych, ich średnią liczbę wyszukiwań i tego jak duża jest nasza konkurencja czyli jak ciężko jest się wypozycjonować na te frazy.

planowanie słów kluczowych

Pamiętaj aby stworzyć unikalny opis dla kategorii produktów.

Każda podstrona z twoim produktem w sklepie internetowym wymaga osobnej treści i doboru słów kluczowych.

Zacznij od wyboru najważniejszego słowa kluczowego np „buty nike”, a potem zacznij dobierać frazy z długim ogonem np. „buty nike airmax”, „buty nike airmax 720” i tak dalej.

Ważne jest, aby szukać słów kluczowych z odpowiednią intencją wyszukiwania.

Poza analizą w planerze google, musisz sprawdzić czy na dane wybrane słowa kluczowe w wynikach SERP(Search Engine Result Page). Jakie typy stron są obecnie w rankingu? Strony produktów? Strony kategorii? Posty na blogu? Albo coś innego?

Jeżeli na wybrane przez nas słowo kluczowe pojawiają się w wynikach wyszukiwania produkty lub kategorie produktów, to prawdopodobnie dobrze wybrana fraza.

Warto pomóc sobie analizując słowa kluczowe na które pozycjonują się inne, podobne do twojego, sklepy internetowe.

3. On-page SEO dla sklepów internetowych

Jak optymalizować treści na naszej stronie aby poprawić nasze pozycje w wynikach wyszukiwania?

Czyli kolejny krok w którym wdrażamy naszą strategie SEO dobranych słów kluczowych.

Optymalizacja meta title, meta description i nagłówków Hx

Wdrożenie unikalnych nagłówków tytułów i opisów wydaje się być niemożliwe, ale jest na to sposób, a konkretnie:

Większość wysiłku włóż w napisanie dobrze zoptymalizowanych tagów dla najważniejszych stron. Następnie do reszty zastosuj podejście oparte na szablonach.

Ale nie używaj tego samego szablonu dla każdej strony.

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Utwórz unikalny szablon dla każdej kategorii, podkategorii, marki itp.

Taki szablon powinien zawierać:

Swoje podstawowe słowo kluczowe; 

– Kilka odmian słów kluczowych z długim ogonem; 

– Słowa nawołujące do działania (np. Kup, kliknij, dowiedz się, sprzedaż, bezpłatne itp.); 

– Wspomnij o swoim USP (bezpłatna wysyłka, dostawa następnego dnia, bezpłatne zwroty itp.); 

Testuj różne formaty tytułów i meta opisów (na przykład z ceną produktu), aby zmaksymalizować klikalność(CTR).

Przy bardziej szczegółowej optymalizacji sklepu internetowego, możesz skupić się na dokładniejszym opisaniu każdego z produktów osobno, ale to będzie wymagało większego nakładu pracy i czasu, np. tak jak robi to Zalando w przykładzie na dole.

Zalando

Weźmy za przykład jeden z najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce czyli Zalando. 

Opisują każdy produkt osobno, ale korzystają z uniwesralnego meta description dla wszystkich kolorów butów nike airmax 720.

 

Co do nagłowków HX wystarczy użyć tytułu kategorii (dla stron kategorii) i tytułu produktu (dla stron produktów).

Pamiętaj aby używać tylko jednego H1 na jednej podstronie!

 

4. Zoptymalizuj adresy URL

Czy optymalizacja URL pomoże w pozycjonowaniu sklepu internetowego?

Oto kilka dodatkowych wskazówek dotyczących pisania skutecznych adresów URL dla e-commerce: 

– Postaraj się, aby były jak najkrótsze i najprostsze

–  Uwzględnij swoje podstawowe / główne słowo kluczowe

– Ustal hierarchię i kontekst strony

– Użyj łączników ” – ” do oddzielania słów. 

– Nie używaj zamiast podkreśleń, spacji ani żadnych innych znaków

– Unikaj parametrów adresu URL

Skup się na tym aby adresy URL na twoje stronie były czytelne, oto kilka  przykładów rozwiązań:

  • nike.com/ (strona kategorii)
  • nike.com/obuwie-damskie/ (strona produktu)

Optymalizacja URL nie ma wpływu na pozycjonowanie ale ma duży wpływ na odczucia użytkownika(UX – user expirience)

Dodaj znaczniki schema

Informacje tego typu zwiększają klikalność linku o 30-40%, zwiększysz w ten sposób ruch i co za tym idzie sprzedaż swoich produktów.  

Co więcej, Google wykorzystuje te informacje, aby pomóc zrozumieć Twoje treści. (np. czy jest to strona produktu, strona kategorii, post na blogu itp. – jest to bardzo przydatne w przypadku SEO e-commerce).

wyróznienie
Schema markup z oceną i zakresem cen

Do stworzenia tego opisu możesz użyć Schema.com Product Markup.

Lub ułatwiona wersja w asystencie Google, generującym gotowy kod tutaj.

Najczęściej używane własciwości w przypadku produktów sklepu internetowego:

– name

– image

– description

Możesz oznaczać wiele produktów na jednej stronie. Jeśli zaznaczysz jeden produkt na swojej liście, musisz zaznaczyć je wszystkie. Jednak w przypadku stron kategorii chodzi bardziej o pomoc Google w rozszyfrowaniu typu strony (kategorii).

Prawdopodobnie nie zobaczysz bogatych danych pojawiających się w SERP dla stron kategorii. Z tego powodu polecam oznaczanie stron kategorii. 

 

 

5. Techniczna optymalizacja

Techniczne SEO dla sklepów e-commerce

Sklepy internetowe są szczególnie narażone na błędy związane z duplikacją treści(duplicate content)

Dwa takie same produkty pojawiające się na różnych adresach URL, mają bardzo negatywny wpływ na SEO.

Jeżeli nie ma powodu, by istniały te dwie identyczne strony należy usunąć jedną z nich i stworzyć przekierowanie 301 z usuniętego adresu URL na ten drugi.

Ale czasami może istnieć powód, dla którego istnieją dwie podobne strony.

W takim przypadku powinieneś oznaczyć go jako link kanoniczny.

Możesz dodać też tag „noindex” który zagwarantuje ci nie indexowanie danej podstrony.

 

Duplicate Content – dzieli się na wewnętrzny i zewnętrzny. To powtarzające się treści na stronie, najczęściej fragmenty tekstu lub całe teksty przekopiowane 1 do 1 z innej strony. W skrajnych przypadkach skutkuje to nałożeniem filtra, a nawet zablokowaniem strony.

Sprawdź strukturę swojej strony

Znajdź głębokie (lub osierocone) strony, strony nie powinny znajdować się dalej niż 3 kliknięcia od Twojej strony głównej.

Aby to zrobić należy użyj jednego z programów do crawl’owania jak np. narzędzie ahrefs lub Screaming Frog i tabelki „Depth”.

Jak znaleźć osierocone strony (takie, które nie mają żadnych wewnętrznych linków, które do nich prowadzą)?

Jak pozycjonować swój sklep internetowy?

 

Tutaj musisz skorzystać z przeprowadzonego wcześniej audytu lub na nowo użyć programu crawl’ującego który wskaże ci osierocone strony w tabelce oznaczone jako Inlinks = 0, czyli bez linków wewnętrznych prowadzących do naszej strony.

 

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych – to sytuacja kiedy niecelowo dwie podstrony pozycjonują się na tę samą frazę.

6. Tworzenie linków do sklepów internetowych

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Zdobywanie linków do sklepu internetowego nie jest proste, ale oznacza to też że nie jest proste dla twojej konkurencji.

Dzięki pozyskaniu kilku wartościowych linków możesz zbudować przewagę nad swoją konkurencją.

Tylko jak to zrobić? Kilka przykładów na dole.

Sprawdź kto linkuje do twojej konkurencji

Najprostrzym sposobem nad pokonanie swojej konkurencji jest zebranie linków które prowadzą do ich stron a następnie pozyskanie kolejnych.

Jest wiele narzędzi którymi możesz to sprawdzić np Ubersuggest lub Semrush.

Dzięki tym narzędziom możesz sprawdzić kto jest twoją konkurencją lub zrobić do ręcznie. 

Załóżmy że prowadzisz sklep z elektroniką, to najprawdopodobniej eltrox.pl to jeden z twoich konkurenów. Na dole wynik z narzędzia Ubersuggest wskazującego linku kierujące do strony eltrox.pl

Sprawdź wszystkie linki z wysokim wynikiem Domain Score, dlaczego linkują do tej strony. Możliwe że posiadają tam jakiś artykuł spnsorowany lub gościnny wpis. Jeżeli tak, to powinieneś spróbować tego samego i napisać do właściciela strony.

Możesz poszukać również stron które wskazują gdzie można kupić określone produkty, i napisać do nich mail aby oznaczyli również ciebie w ich postach.

Podsumowanie

A więc jak pozycjonować sklep internetowy?

Istnieje wiele powodów, dla których warto zoptymalizować witrynę pod wyszukiwarkę google, ale najważniejsze jest zwiększenie sprzedaży.

Gdy SEO zostanie wykonane prawidłowo, zauważysz wzrost jakości ruchu, co doprowadzi do większej liczby konwersji i powracających użytkowników.

Zanim zaczniesz, zrozum: SEO nie jest jednorazową pracą do wykonania.

Google i inne główne wyszukiwarki nieustannie aktualizują swoje algorytmy, aby przynosić jak najlepsze wyniki wyszukiwarkom.

Z tego powodu musisz być na bieżąco z aktualizacjami i odpowiednio dostosowywać swoją strategię.

Nie ma wątpliwości, że praca SEO wymaga dużo czasu i poświęcenia, ale korzyści są tego warte i mam nadzieję, że pomogłem Ci wdrożyć strategię SEO w celu zwiększenia sprzedaży w twoim sklepie internetowym.

Jeśli nie znasz się na SEO, najlepiej skonsultuj się ze specjalistą lub zatrudnij go, aby uniknąć błędów.

Link do kontaktu!

{ "@context" : "http://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "Jak pozycjonować sklep internetowy?", "author" : { "@type" : "Person", "name" : "Adrian Dąbrowiecki" }, "aggregateRating" : { "@type" : "AggregateRating", "ratingValue" : "Podsumowanie" } }

Dodaj komentarz